دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی جهاد دانشگاهی بندرعباس

این وبلاگ فضائی است برای تبادل دانش میان اساتید و دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی جهاد دانشگاهی بندرعباس

دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی جهاد دانشگاهی بندرعباس

این وبلاگ فضائی است برای تبادل دانش میان اساتید و دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی جهاد دانشگاهی بندرعباس

حقوق فرهنگی

بسم الله الرحمن الرحیم
 نام درس : حقوق فرهنگی
جلسه اول

استاد هاشمی پور 91/7/13

کلیات حقوق

تعریف قانون:
عبارتست از رسم، قاعده و روش

انواع قوانین:
قوانین به 2 دسته بشرح ذیل تقسیم بندی می شود
1- قانون اساسی
مجموعه قوانین و مقرراتی است که تشکیلات سیاسی یک کشور، حدود قدرت آنها و بطور کلی رابطه دولت و مردم را مورد بررسی قرار می دهد2- قانون عادی مجموعه ای از قوانین و مقرراتی است که توسط مقام صلاحیت دار وضع و ابلاغ می شود.
 
تصویب نامه :
سندی است که هیات وزیران طبق قانون و طبق مسئولیتی که در اداره عمومی کشور دارند اتخاذ می کنند.

اساسنامه:
سندی است رسمی که هدف، اصول، ارکان، شرائط اعضاء و طرز کار یک سازمان را معین می سازد.

آئینامه:یک دستور عام و کلی است که مراجع صلاحیت دار در مورد موضوعات معین صادر می کند که ایجاد حق و تکلیف می کند و اجرای آن برای مقامات ذی ربط و مردم الزامی است مگر آنکه برخلاف قوانین و مقررات باشند.

بخشنامه:
حکم یا دستوری است که از طرف وزارتخانه ها یا موسسات در نسخه های متعدد نوشته و به شعبات و کارمندان ابلاغ می شود که شامل مقررات و دستوراتی است از طرف مقامات بالاتر به مقامات زیردست براساس سلسله مراتب.

تقسین بندی حقوق:
حقوق عمومی مجموعه قوانین و مقرراتی است که به امور عمومی جامعه و روابط بین دولت و مردم مربوط می شود و شامل :

1- حقوق عمومی داخلی: مجموعه قوانین ومقرراتی است که به امور عمومی جامعه و روابط بین دولت و مردم مربوط می شود.

2- حقوق عمومی خارجی(بین المللی): مجموعه قوانین و مقرراتی است که روابط بین دولت ها را در سطح بین المللی مورد بررسی قرار می دهد.

حقوق خصوصی مجموعه قوانین و مقرراتی است که ناظر بر روابط افراد با یکدیگر می باشد و شامل:

1- حقوق خصوصی داخلی: مجموعه قوانین ومقرراتی است که ناظر بر روابط افراد در یک کشور می باشد.

2- حقوق خصوصی خارجی (بین المللی): مجموعه قوانین و مقرراتی است که تنظیم  کننده روابط بین اتباع کشورها با یکدیگر می باشد.


مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می شود و ایشان موظف است ظرف مدت 5 روز آنرا امضاء و برای انتشار به روزنامه رسمی ابلاغ نماید، روزنامه رسمی هم موظف است ظرف مدت 72 ساعت مصوبه را منتشر نماید، قوانین ظرف مدت 15 روز از انتشار در سراسر کشور لازم الاجرا هستند .
اثر قانون نسبت به آینده است وقانون نسبت به گذشته اثری ندارد مگر اینکه در خود قانون مقررات خاصی نسبت به موضوع مشخص شده باشد
کلیه سکنه ایران اعم از اتباع داخلی و خارجی مطیع قوانین ایران خواهد بود مگر اینکه قانون استثناء کرده باشد.
قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص وارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارج باشند  مجری خواهد بود.
اتباع خارجه مقیم در کشور ایران از خیث مسائل مربوط به احوال شخصیه و اهلیت خود و همچنین از حیث حقوق ارث در حدود معاهدات مطیع قوانین و مقررات کشور مطبوع خواهند بود.


 

تاریخ تحولات اجتماعی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

نام درس: تاریخ تحولات اجتماعی ایران

جلسه اول  91/7/13

استاد دارابی

 

از زمان آریائیها تا قاجاریه تحولات چشمگیری در جامعه ایرانی صورت نگرفته است در زمان صفویه تحولات اندکی از جمله نزدیکی دین  با دولت مشاهده می شود


تحولات اجتماعی ایران در 3 بخش بشرح ذیل قابل بررسی است:

1- مسائل اجتماعی که در قالب مسائل سیاسی مورد بررسی قرار می گیرد

2- مسائل اقتصادی

3- مسائل سیاسی


 مراحل مهم تاریخ تحولات اجتماعی ایران

از آغاز شکل گیری وقبل از تاسیس کشور ایران زندگی آریائیهای مهاجر فلات ایران خالی از سکنه  و دارای جمعیت پراکنده ای بود که به دامداری و کشاورزی می پرداختند بعلت سردی هوا در روسیه و شمال ایران به سمت جنوب حرکت کردند و به 2 دسته تقسیم شدند که یک دسته در فلات ایران و دسته دوم  به سمت هندوستان مهاجرت نمودند


مهاجرینی که در ایران ساکن شدند به 3 دسته بشرح ذیل تقسیم شدند:

1- ساکنان   غرب ، جنوب، شرق و شمال شرق ایران قوم ماد را تشکیل دادند

2- ساکنان جنوب ایران ساکن شدند قروم پارس را تشکیل دادند

3- ساکنان در شمال شرقی ایران خراسان و ماوراء النهر ساکن شدند قوم پارت را تشکیل دادند

در خارج از فلات ایران بابلیها، آشوریها، سومریها و کلدانیها در بین النهرین شامل عراق، سوریه و لبنان سکونت داشتند.

در 1500 سال پیش هخامنش با اتحاد 3 قوم ماد، پارس و پارت یک حکومت مرکزی در خوزستان امروزی تشکیل داد که در زمان کوروش به اقتدار خود رسید  تا اینکه خشایارشا تصمیم به حمله به امپراطوری روم را گرفت و آنرا شکست داد و شهر آتن که یک شهر زیبا بود را به آتش کشید  در پاسخ به این حمله  بعدها اسکندر مقدونی به سفارش مادرش به ایران حمله و ایران را فتح نمود و هخامنشیان را از بین برد و پس از آن حکومت ایرانی ، رومی (سلوکیان) بمدت 50 سال بر ایران حکومت کرد  وفرهنگ هلنی (یونانی) بر ایران حکم می کرد پس از آن اشکانیان به مدت 100 سال بر ایران حکومت کرد  و پس از آن نیز ساسانیان نیز 200 سال بر ایران حکومت نمودند.

در زمان ساسانیان مذهب زرتشت بعنوان آئین رسمی ایرانیان اعلام شد و رابطه میان مذهب و دولت بهم نزدیک گشت در آن زمان مانی و مزدک نیز دین غیر رسمی بودند که پیروانی نیز داشتند  اساس آئین زرتشت بر پرستش مذاهب طبیعت بود مذهب آناهیتا خدای زرتشت اهورا مزدا بود .

مذهب مانی بر اساس عدالت  و مساوات و برابری بود و مذهب مزدک پرهیز از تجملات و پرستش دنیا و مخالفت با اشرافیگری بود که هم مانی و مزدک بدستور خسرو انوشیروان کشته شدند در این زمان جامعه به طبقات مختلفی از جمله خانواده شاهی، دربار، وزرا، کاتبین، قضات و بردگان تقسیم شده بود.


عوامل سقوط ساسانیان:

عواملی مانند نزاع های داخلی، نارضایتی مردم از حکومت، فقر و فلاکت و بسیاری عوامل دیگر باعث سقوط حکومتها و باعث سقوط ایران در جنگ با اعراب شده  و در نهایت به شکست ایران می انجامد.

بعدها امپراطوری اسلامی شکل گرفت که امپراطوری ایران و روم را شکست داد.


جنگهای اعراب و ایران:

در جنگ قادصیه ارتش ایران از ارتش (اسلام)  اعراب شکست می خورد و پس از آن ایران به یکی از ولات کشورهای اسلامی تبدیل می گرددکه برای آن حاکم معین می گردد

در این زمان ایران به 3 بخش خراسان، فارس و  ری تقسیم می گردد

مرکز حکومت اسلام ابتدادر مدینه بود سپس در زمان امام علی (ع) به کوفه منتقل و پس از ایشان حکومت به خاندان بنی امیه و مرکز حکومت شام (سورهی فعلی ) تعیین می گردد پس از آن بنی عباس مرکز حکومت را از شام به بغداد و سپسبه عثمانی ها می رسد و مرکز حکومت قسطنطنیه منتقل می گردد و بعد از عثمانی خلافت برچیده می شود

در جنگ جهانی دوم امپراطوری عثمانی تجزیه و شامل عراق، مصر، اردن و سوریه تقسیم می شود.


ادامه مطلب ...

دعوت به همکاری

با سلام خدمت دوستان عزیز

با توجه به اعلام آمادگی برخی از دوستان و  آغاز ترم دوم و جهت بهره برداری بهتر از فضای وبلاگ و انعکاس دروس ارائه شده توسط اساتید ، خواهشمندم چنانچه آماده همکاری هستید با مدیریت وبلاگ تماس بگیرید.

موفق باشید

لبیک یا محمد (ص)

سلام بر محمد(ص) آنروز که تولد یافت و جهانی را از ظلمت و جهل به روشنائی و نور وامید بشارت داد و آنروز که غریبانه به سوی معبودش شتافت و در آخرین دقایق عمر با برکتش از خداوند شفاعت امتش را در قیامت خواستار شد .

پیامبری که هیچگاه امتش را لعن و نفرین نفرمود ، او که پیام آور مهربانی و محبت بود و نقش عشق را در خاطره ها می زد ، او که انسان را از بت پرستی به خداپرستی دعوت نمود و انسانها را به یک چشم می نگریست امروز مورد بی شرمانه ترین  و توهین آمیزترین سخنان متهم می گردد.

یا رسول الله(ص) مزدوران آمریکائی،صهیونسیتی امروز از گسترش آئینی که آورده ای سخت وحشت کرده اند و به خیال باطل خود می خواهند که این نور را خاموش کنند اما غافل از اینند که خداوند در قرآنش وعده فرموده است که عاقبت جهان نصیب پابرهنگان خواهد بود و اسلام دین غالب است.