آنتونی گیدنز در علوم اجتماعی بعد از جنگ دوم جهانی یک پدیده محسوب می‏شود و حدود سه دهه است که قدرت چشم‏گیری در جامعه شناسی پیدا کرده است. وی هم اکنون یکی از مشاوران عالی حزب کارگر انگلیس و به تعبیری مغز متفکر این حزب است که همچنان اقبال مردم انگلیس را با خود دارد. تفاسیر گیدنز از سنت جامعه شناسی کلاسیک در 20 سال گذشته محور اصلی درس‏های آکادمیک بوده است. او دارای بیش از 30 عنوان کتاب در زمینه‏ های مختلف جامعه شناسی می‏باشد. در ایران نیز کتاب "جامعه شناسی" وی جزو منابع درسی دانشگاهی قرار گرفته و در دفعات متعدد به چاپ رسیده است.از دیگر آثار مهم گیدنز می‏توان به کتابهای راه سوم، فراسوی چپ و راست پیامدهای مدرنیته سیاست جامعه‏ شناسی و نظریه اجتماعی و .....اشاره کرد.

گیدنز جهانی شدن را با توسعه نظام جهانی متفاوت می‏داند و سپس دو کار کرد متفاوت این دکترین را برمی‏شمرد؛ نخست آنکه « در سطح فرهنگی، جهانی شدن گرایش به ایجاد آوارگی فرهنگی دارد. اجتماع هایی که دارای سلیقه ‏ها، عادتها و باورداشت‏های خاصی‏ اند، غالباً از مکانشان و حتی از محدوده‏های ملی‌شان کنده می‏شوند و تحت تأثیر محیط جدید خود قرار می‏گیرند و نمی‏توانند از تبلیغات و عامه‏ پسندی فرار کنند. مدهای لباس، سلیقه‏ های موسیقیایی، سینمایی و یا حتی مذهبی، ابعاد جهانی به خود می‏گیرند»در وهله دوم « جهانی شدن همچنین به پا فشاری بر تنوع، جستجو برای کشف دوباره سنتهای محلی از دست رفته و تأکید بر هویت فرهنگی محلی که در تجدید حیات ملیت گرایی‏ های محلی و قومیت‏ها به چشم می‏خورد، منجر می‏شود۱».

ستون اصلی یکپارچگی جهانی را باید در نظریه ساخت یابی او ملاحظه کرد. گیدنز با طرح این اندیشه در صدد است که مسائل اجتماعی را در سطح جهانی بررسی کرده، راه حل های فراگیر ارائه دهد. بدین ترتیب او از دام تقلیل گرائی امور اجتماعی می‏گریزد. به همین دلیل می‏گوید اگر از من در مورد مسائل فقر، خانواده، دموکراسی، حقوق بشر، عقب‏ ماندگی و .....بپرسید ؛ آن را در قالب بررسی پدیده یکپارچگی جهانی پاسخ می‏دهم. وی آنچه را در جامعه ه‏ای خاص می‏گذرد، تنها به ذات آن جامعه نسبت نمی‏دهد. بلکه آن را وابسته به کل جهان می‏داند.۲

گیدنز معتقد است در جامعه ه‏ایی که سنت ها و رسوم نفوذ خود را از دست می‏دهند تنها راه برقراری اقتدار، دموکراسی است .اما؛ چگونه پس از زوال سنتها و رسوم زندگی کنیم؟ چگونه از نو همبستگی ایجاد کنیم؟ چگونه نسبت به مسائل زیست محیطی واکنش نشان دهیم؟

گیدنز در پاسخ به این نمونه از پرسش‌ها بر ارزش‏های جهان میهنی و محافظه کاری فلسفی تأکید می‌کند. محافظه‏ کاری فلسفی نگرشی عمل گرایانه نسبت به رویارویی با دگرگونی نشان می‏دهد، برای گذشته و تاریخ احترام قائل است، در زمینه محیط زیست اصل احتیاط را به کار می‏بندد و همه اینها با پیش فرض مدرنیزه  کردن صورت می‏گیرند.۳

منابع

۱. گیدنز،آنتونی(1382) فراسوی چپ و راست، ترجمه محسن ثلاثی،تهران: انتشارات علمی

۲. گیدنز، آنتونی،  (1380) پیامدهای مدرنیت، محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز

۳. گیدنز، آنتونی، (1378)راه سوم، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر شیرازه