دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی جهاد دانشگاهی بندرعباس

این وبلاگ فضائی است برای تبادل دانش میان اساتید و دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی جهاد دانشگاهی بندرعباس

دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی جهاد دانشگاهی بندرعباس

این وبلاگ فضائی است برای تبادل دانش میان اساتید و دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی جهاد دانشگاهی بندرعباس

دروس ترم سوم- نظریه های ارتباط جمعی

با سلام و آرزوی توفیقات روز افزون برای شما دوستان گرامی و ...

 

نظریه های ارتباط جمعی

استاد گرامی سرکار خانم مسعود پور

 

ارتباطات اجتماعی از طریق نمادها صورت می گیرد.

 نماد چیزی عینی و ذهنی است. مانند پرچم

نشانه چیزی واقعی است مثل بخار چای، چراغ راهنمائی

عدم تکامل زبان باعث عدم وجود فرهنگ ها، روابط اجتماعی و انباشتگی اطلاعات می شود.

هرجا که تکنولوژی بیشتر رشد داشته است روابط اجتماعی محدود تر است.

نظریه دورکیم

کاهش ارتباطات در یک جامعه آنومی (بی هنجاری) بوجود می آورد وقتی ارتباط اجتماعی بین فرد و جامعه وجود نداشته باشد  بین فرد و جامعه گسستگی بوجود می آید و در یک جامعه آنومی (بی هنجاری) به وجود می آید.

 

انتقال احساسات را رابطه یا ارتباط است ارتباط کلامی

پیام از نویسنده به گیرنده

افکار احساسات و ادراکات را نمی توان  انتقال داد ارتباط

 

ارتباط اجتماعی

کلمات فارسی یک قرارداد است زبان یک قرارداد است، زبان یک نماد را بصورت پیام درمی آورد بصورت عینی و ذهنی وسیله ارتباط اجتماعی نماد است . نماد یک چیز عینی و ذهنی از طریق ذهن چگونه است و از طریق عین که سبز و سفید و قرمز است وقتی آتش روشن می شود دود را واقعا می بینیم . نماد ممکن است یک روز خاصی یا یک رنگ خاصی را بپوشاند.

بصورت قراردادب گفته اند که نماد یک وسیله  برای ارتباط اجتماعی است چیزهائی که از دل طبیعت می آیند تفاوت دارند ذهن و عین  از ذهن تبدیل به عین می کنیم.

اگر در میان مردم ارتباط اجتماعی نباشد نماد از طریق زبان انتقال می یابند اگر ارتباط اجتماعی وجود نداشته باشد این انتقال بوجود نمی آید و تکامل پیدا نمی کند و جامعه یک جامعه بسته است و رشد و پیشرفت ندارد و عدم انباشتگی اطلاعات بوجود می آید.

در جوامع صنعتی که فرد گرائی وجود دارد ارتباطات محدود است هرچه تکنولوژی بیشتر باشد فردگرائی هم بیشتر می شود و وقتی همبستگی بین فرد و افراد کم می شود همبستگی اجتماعی شکل می گیرد مانند خودکشی.

 

 

نظر دورکیم در خصوص ارتباط اجتماعی

کاهش اجتماعی باعث عدم همبستگی و آنامی شکل می گیرد فرد از جامعه دور شده و ارتباط از جامعه جدا می شود و باعث خودکشی می گردد.

 

نظر مگ لوهان

مگ لوهان یک روزنامه نگار کانادائی بود وی معتقد بود که هر وسیله ارتباط جمعی که به وجود می آید ناشی از حواس انسان است. امتداد حواس انسان باعث به وجود آمدن یک ارتباط می گردد مثل شنیدن و دیدن. وی معتقد است هر وسیله ارتباطی یک پیام است مثل شاهنامه خوانی .

امتداد بینائی ← خط                                      شنوائی← صدا و رادیو و موسیقی

وی جوامع را به چند دسته بشرح ذیل تقسیم می کند:

1-                                           الف ) دوره تمدن برون خط : در جوامع ابتدائی شکل می گیرد در این دوره خط وجود ندارد و هیچ  کتابی نیز وجود نداشته است

2-                                           و اطلاعات و اخبار سینه به سینه نقل می شده است.               

منظور انتقال پیام چگونه شکل می گیرد با پیدایش خط چاپخانه است که انتقال بصورت شفاهی است

 ب) دوره تمدن با پیدائی خط و نمودار: انباشت اطلاعات بیشتری صورت می گیرد. جامعه به سمت انقلاب صنعتی پیش می رود.

پ) دوره تمدن با پیدایش وسایل ارتباط الکترونیکی: مگ لوهان ارتباطات را به دو بخش ارتباط گرم و ارتباط سرد تقسیم بندی     می کند.

 ارتباط گرم : زمانی که در مقابل جمعی شخصی ارتباط ارائه می دهد ارتباط گرم است

ارتباط سرد: مانند ارتباط در سمینارها که با هم انتقال مشارکتی و کلامی داشته باشند. به بیان دیگر ارتباط چند جانبه و ارتباط دوطرفه ارتباط سرد است.

 

منطق موزائیکی مگ لوهان

 

الف) بحث ارتباطی : که همه افراد در کنار هم نشسته اند اما با همدیگر ارتباطی ندارند.

ب) بحث روش: باید  موضوعات را نسبت به کل سنجید نه به جزء (ریز موضوعات). بعبارتی جزء را بدون کل مورد بحث قرار ندهید.

 

نظریات تونیس

از منظر ارتباط اجتماعی، جوامع از طریق ارتباطات شکل می گیرد.

جامعه سنتی ( گمن شافت یا سنتی) : روابط ساده، رو در رو و صمیمانه بوده و در صورت خطای یک نفر مجازات شدیدتر بود، جمع گرا بودن و ساده بودن مشاغل.

جامعه جدید ( گذل شافت یا مدرن)  : تقسیم کار شکل می گیرد، فردگرا بودن، مشکلات اجتماعی به وجود می آید، مجازات از طریق قانون انجام می شود.

 

 

روابط میان گیرنده و فرستنده

 3 نوع روابط میان گیرنده و فرستنده بشرح ذیل وجود دارد:

الف) عمل وارونه یا برگشتی : هنگامی که پیامی به کسی داده می شود به عکس العمل گیرنده  عمل وارونه گفته می شود.

ب) ادراک تفاضلی : میزان اینکه چقدر پیام اثر گذار بوده است.

وجه پیام( چقدر پیام اثر گذار بوده) یا ( تعداد افرادی که به پیام جذب می شوند).

پ)پس خورد یا فید بک: گیرندگان پیام چقدر تحت تاثیر پیام قرار گرفتند.

ت)اثر بوم رنگ: در دراز مدت اثر آن پیام بر گیرنده چقدر می تواند. بعبارتی در درازمدت چقدر می تواند پیام در شخص تاثیر گذار باشد.مثل پیام فرزند کمتر زندگی بهتر و ...

 

 

نظریه اقناع

 

به نحوی گروه بندی می کنند و برنامه ها را بر اساس گروه ها تقسیم می کنند که به هر نحوی که هست پیام  را به بیننده ارائه دهد تا بیننده را قانع کنند مثال: بی بی سی فارسی روی اختلافات قومیتی کار می کند تا حساسیت های اقوام را از بین برئه و همبستگی میان اقوام را خنثی و نابود کند.

 

نقش رسانه ها

رسانه در جامعه باعث ایجاد تضاد می شود ونقش رسانه ها در کشور بشرح ذیل است:

الف) آموزشی که پر رنگ تر از دیگر نقشهاست

ب) تفریحی و تبلیغی: که یک نوع شیوه اندیشیدن را تبلیغ می کند تبلیغ یک کالای خاص را که موجب فروش یک نوع کالای خاص شود و ذائقه مردم را برای خرید یک نوع کالای خاص تغییر می دهد( تغییر نظر مردم بصورت توده ای جهت علاقمندی به یک چیز یا شیء خاص

پ) راهنمائی: افکار و منش مورد نظر خودشان را بصورت راهبر به جوامع انتقال می دهند(شیوه فکر کردن را تغییر می دهند) مانند: حقوق بشر، آزادی زنان بصورت نسبی در هر جامعه ای بگونه ای تعریف شده.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:19

جزوه های خیلی خوبی بود تشکر می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد